پیش فاکتور دریافت فایل
پيرامون امامزاده هاي زيد و يحيي
5372
4,000 تومان
.zip
40 کیلوبایت
توضیحات:
فهرست مطالب
مقدمه
هنرومعماري دوران قاجار
موقعيت مكاني امامزاده زيد
سلسله نسبت امامزاده زيد
بقعه امامزاده زيد وهنرهاي تزئيني آن
نوع بهره برداري از بقعه امامزاده زيد
شرح حال آصف الدوله (باني حرم وگنبد امامزاده زيد)
موقعيت مكاني امامزاده يحيي
سلسله نسب امامزاده يحيي
نوع بهره برداري از بقعه امامزاده يحيي
طرح حفاظتي امامزاده زيد
ضوابط طرح حريم حفاظتي منطقه بازار تهران
پيشنهادات حفاظتي و مرمتي
مقدمه
ظهور اسلام در آغاز قرن هفتم ميلادي بنياد بسياري از كشورهاي كهن ومتمدن در آن زمان را دگرگون ساخت و قدرت ونفوذ آن در تركستان غربي وپنجاب از يك طرف واسپانيا از طرف ديگر گسترش يافت. به اين ترتيب با پيدايش تغييرات اساسي در سرزمينهاي مذكور،هنر وتمدن كهن آسيا، شمال آفريقا وحتي بخشي از اروپا دگرگون شد وشالوده هنرهاي اسلامي كه تركيبي از هنر حكومتهاي مغلوب (مانند ساسانيان وحكومت بيزانس) با فرهنگ اسلامي بود،شكل گرفت.
بدين وسيله از خليج بنگال تا كرانه اقيانوس اطلس هنري با كيفيتي خاص به دست ملتها واقوام تحت سلطه اسلام پديدار شد كه ديدي خاص داشت وآن اعتقاد به اصول ومباني وتعاليم اسلام مانند توحيد ومبارزه با شرك بود. بنابراين هنرمندان از سنتهاي گذشته قسمتهايي را پسنديده و مورد استفاده مجدد قرارداده اند كه حتي الامكان وابسته به ديانت بوده و شيوه هاي هنري آن مغايرو متناقض با بيش و اعتقاد جديدآنان نباشد. در اين ميان خصيصه ها و ويژگيهاي هنري ايران زمين مي توانست بيشتر از ديگر هنرها جوابگوي اين نياز باشد و با آن هماهنگي معنوي بيابد.
تشكيل هنر اسلامي تقريبا، با روي كار آمدن سلسله اموي در سال 41 هجري مصادف بود و اين امر با انتقال مركز خلافت از مدينه به دمشق بي ارتباط نبوده تغيير مركز حكومت، مسلمانان را مستقيما با هنر بيگانه يعني هنر ايران و رودم آشنا كرد و از همين زمان بود كه هنر دوره بني اميه، كه التقاطي از هنر سرزمينهاي همجوار بود، راه تازه اي در پيش گرفت.


1403/8/25 - فایل سال