پیش فاکتور دریافت فایل
تفاوت موتورهاي ديزل دو زمانه و چهار زمانه
5382
2,000 تومان
.zip
18 کیلوبایت
توضیحات:
فهرست مطالب
مقدمه
مراحل كار موتور
چرخه چهار زمانه
موتور ديزل دو زمانه
تخليه دود
پمپ باد (دمنده)
چرخ دنده تايمينگ
توربوشارژرها
تأمين هواي موتور
ژر
توربوشار
انواع توربوشارژر
توربوشارژر حلزوني ساده
توربوشارژر حلزوني با افزاينده سرعت
توربوشارژر نوع ضرباني
توربوشارژر در موتورهاي دو زمانه
مزيتهاي توربوشارژر
مصرف اقتصادي سوخت
كاهش دود
جبران افت توان موتور در ارتفاعات
كاهش صداي موتور
نكاتي درباره موتور مجهز به توربوشارژر
مقدمه :
عنوان موتورهاي ديزل كه به نام موتورهاي اشتعال بر اثر فشار بالا نيز شناخته مي شوند از نام دكتر رودلف ديزل اقتباس گشته كه در حدود سال 1893 در آلمان اختراع آن را به ثبت رسانيد. اين موتورها از نوع موتورهاي احتراق داخلي محسوب مي شوند زيرا اشتعال در داخل موتور انجام مي شود. اساس اين نوع موتور از نظر ساختمان و طراحي مشابه موتورهاي بنزيني مي باشد كه آن هم نوعي موتور احتراق داخلي بوده ولي اختلاف آنها در طريقة ورود سوخت به سيلندرهاي موتور و شيوه وقوع احتراق مي باشد.
در موتورهاي بنزيني ، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سيلندرها مي شوند و اشتعال بر اثر يك جرقه الكتريكي توسط شمع ايجاد مي گردد. در موتورهاي ديزل سوخت به شكل پودر شده به درون سيلندرها تزريق شده و اشتعال در اثر درجه حرارت بالاي داخل سيلندرها حاصل مي شود. نام اشتعال بر اثر فشار بالا براساس عملكرد موتور انتخاب شده است. موتورهاي ديزل بر مبناي نسبت فشار بالا طراحي شده اند كه در نتيجه فشار بالا درجه حرارت هواي فشرده شده داخل محفظه احتراق بالا مي رود. درجه حرارت به قدر كافي بالا بوده تا پس از تزريق سوخت به داخل محفظه احتراق اشتعال رخ دهد. بنابراين مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه فشار سبب اشتعال خواهد شد به همين دليل اين نوع موتورها را اشتعال بر اثر فشار بالا ناميده اند.

مراحل كار موتور :
فعاليتهايي كه درون يك سيلندر موتور انجام مي شود به مراحلي (كورس) تقسيم ميشوند. عبارت كورس به معناي حركت پيستون مي باشد. بالاترين موقعيت پيستون در سيلندر و يا به عبارت ساده تر نقطه فوقاني كورس پيستون را TDC يا نقطه مرگبالا و پايينترين موقعيت پيستون در سيلندر را نقطه مرگ پايين (BDC) مي نامند. بنابراين يك كورس طي فاصله بين TDCبه BDC و يا بر عكس مي باشد. ميل لنگ از طريق شاتون با يك دور گردش كامل خود دو كورس پيستون را پديد مي آورد و پيستون يكبار به نقطه مرگ بالا و يكبار به نقطه مرگ پايين مي رسد.

1403/8/25 - فایل سال