پیش فاکتور دریافت فایل
عملكرد و كاربرد روانكارها در صنعت
5388
7,000 تومان
.zip
152 کیلوبایت
توضیحات:
فهرست مطالب
تریبولوژی
گرانروی
کلیات
خصوصیات یک روانکار
خصوصيات روغن ها
افزودني ها
تخريب روانکار
چرا رسوبات تشکيل می شوند؟
مرحله آغازی
مرحله انتشار
مرحله انتهايی
اندازه ذرات و نوع آلودگی
واکنش گوگرد/ مس
دما و انرژی جنبشی
جداسازی و برداشتن رسوبات
روانکاری کابلها
روانکاری مجدد
حفاظت در برابر زنگ زدگی
حفاظت در برابر فرسودگی
کاربرد آسان
افزایش طول عمر کابل
روانکارهای جامد
گريس
فرایند تو لید و مصارف گریس
ساختار
کاربرد و اهمیت استفاده از گریس
مقایسه کاربرد گریس با روغن
خواص فيزيکی گیریس
گریس و كاربردهای ویژه آن در صنعت
راهنمای کاربرد گریس های
گریس ها و طبقه بندی آنها
دمای تفکیک
ویژگی های روان کنندگی
آستانه فشار پذیری
مقاومت در برابر خوردگی
رطوبت ناپذیری
روش کاربرد گریس های چند منظوره
روانکاری آسانسور
ياتاقانهای غلتشی
روانکار سيم بکسل
ريلهای راهنما
ضربه گيرهای هيدروليکی
روغن های هيدروليک
انتخاب بهترین روغن ماشین
نقش روغن موتور
انتخاب روغن موتور
مايع ترمز
روانکاری در صنعت
کنترل عملکرد سیالات ماشین کاری
تعیین قلیائیت
تعیین رسانش
روش پایداری امولسیون
ظاهر فیزیکی
روغن ها
ضایعات
مشکلات ایجاد شده
علت برخی
تغییر رنگ و ظاهر سیال
علت بوی بد
علت کف کردن
تریبولوژی:
واژه تريبولوژي از ريشه كلمه يوناني (تريبو) به معني سايش و (لوژي) به معني دانش است. كاربرد اوليه اين علم در يونان باستان، شناخت عوامل حمل سنگهاي بزرگ بر روي سطح زمين و بهبود آنها بوده است. امروزه اين علم شامل مطالعه در مورد نيروي اصطكاك، فرسايش و استفاده از روانكارهاي جديد براي كاهش اين دو اثر است.
در قرن گذشته تحقيقات گسترده اي براي بدست آوردن روانكارهاي بادوام انجام شده كه در نهايت منجر به استفاده از مواد افزودني به روغنها به منظور ارتقاي كيفيت آنها شده است. هدف نهايي تحقيقات در اين زمينه به دست آوردن روانكارهايي است كه هيچگاه نياز به تعويض و يا ترميم نداشته باشند. حاصل اين تلاش شناسايي روانكارهايي متشكل از ذرات بسيار مواد آلي غير اورگانيكي است
امروزه دستگاههاي بسياري براي اندازه گيري نيروي اصطكاك، كيفيت روانكارها و ميزان سايش قطعات به صورت سنتي وجود دارد. اين دستگاهها كه تريبوميتر نام دارند، داراي روشهاي مختلفي در عملكرد خود هستند مانند حركت يك ميله،‌يك كره و يا يك صفحه برروي صفحه ديگر و نظاير آن. اندازه گيري پارامترهاي فيزيكي و شيميايي روانكارها در مقياس نانو داراي پيچيدگي بسيار زياد بوده و بسهولت انجام نمي گيرد. براي اين منظور استفاده از وسايل جديدي مانند ميكروسكپهاي نيروي اتمي، (Atomic force microscope) كه به اختصار AFM نام دارند،‌ضروريست. اين وسيله مي تواند در مقياس و ابعاد نانو، عملكردهاي متفاوتي شامل مشاهده سه بعدي خوردگي، ترك خوردگي يك سطح، اندازه گيري قطر ذرات جامد و يا مايع روانكارها، سنجش ضخامت فيلم روانكارها در حد تك لايه، محاسبه نيروي اصطكاك، بدست آوردن اشكال سطوح و ناهمواري آنها، اندازه گيري سختي سطوح و قابليت ارتجاع و تغيير در ابعاد نانو را داشته باشد. مزاياي ديگر اين دستگاه عبارتست از: قابليت كاربرد آن براي كليه مواد، شامل: سراميك ها، فلزات، پوليمرها- نيمه هادي ها و مغناطيسها،‌ نور، موارد بصري و عناصر بيولوژيكي در اتمسفر و خلاء.
شركت (ApNano Material ) ، توليد كننده انواع محصولات نانو و اولين سازنده نانولوبها (يك نوع روغن سنتتيك غيرآلي) است. نانولوبهاي ساخته شده كنوني كه در حال حاضر در مقياس آزمايشگاهي توليد مي شوند، غيرسمي و سازگار با محيط زيست هستند كه كيفيت و عملكرد بسيار خوب آنها توسط كارخانه هاي اتومبيل سازي جهان به تاييد رسيده است. همچنين اين مواد مي توانند بجاي ادتيوها براي بهبود كيفيت روغن هاي موتور، دنده و هيدروليك استفاده شوند. مهمترين مزيت اين محصولات كاهش مصرف سوخت و گازهاي زيان آور موتور است. استفاده از نانولوبها در آزمايشگاههاي تحقيقاتي علوم پزشكي نيز بسيار مورد توجه قرار گرفته است. به تازگي شركت اتومبيل سازي فولكس واگن براي ساخت روانكارهايي با كيفيت بالا كه در صنايع هوايي و صنايع برودتي كاربرد دارند، توانسته است با شركت ApNano Material و يك شركت ديگر
آمريكايي با نام Hatco Corporation يك قرارداد مشاركتي منعقد كند.
توليد انبوه تا سه سال آينده با درآمد ساليانه بيش از100 ميليون دلار شروع خواهد شد. درآمد حاصل از فروش ادتيوها سالانه در حدود يك ميليارد دلار براي تمامي توليدكنندگان بوده و با استفاده از مواد نانو مي توانند آن را به37 ميليارد دلار افزايش دهند.
با توجه به موارد اشاره شده، ساخت نانو روانكارها نيازمند هماهنگي بسياري از صنايع توليد كننده، ‌سازندگان مواد افزودني و مصرف كنندگان است. شركت هايي كه بخواهند اين نوع روانكار را توليد كنند با مشكل عمده اي روبرو هستند و آن صرفه اقتصادي در سرمايه گذاري اوليه است. اگر اين روانكارها در ماشين آلات ريخته شوند ديگر تعويض نشده و خريد آنها فقط يكبار بيشتر نيست و پس از اشباع بازار ديگر خريداري برايش وجود نخواهد داشت. اين نوع روانكارها براي مصرف كنندگان بسيار ايده ال است ولي آيا براي توليد كنندگان روانكار نيز همين گونه است؟
توقع ديدن اين محصولات را به اين زودي در مغازه ها نداشته باشيد زيرا براي ساخت750 گرم آن در يك واحد بزرگ توليدي، يك روز كامل فرايند مورد نياز است.

1403/7/14 - فایل سال