پیش فاکتور دریافت فایل
خط مونتاژ موتور نيسان
5841
2,000 تومان
.zip
55 کیلوبایت
توضیحات:
مقدمه:
شركت نامكو مونتاژ كننده انواع موتور مورد نياز شركت مگاموتور ميباشد كه اقدام به استقرار استاندارد 16949 ISO/TS جهت محصولات خود نموده است لذا مديريت محترم عامل شركت نامكو استقرار و پياده سازي اين استاندارد را از برنامههاي استراتژيكي شركت معرفي نمودهاند.
استقرار اين استاندارد بعهده نماينده مديريت ميباشد.
2- معرفي استاندارد 16949 ISO/TS:
اين استاندارد، استاندارد سيستم مديريت كيفيت و خاص صنايع خودروسازي است.
الزامات اين استاندارد مكمل الزامات و يا خواستههاي مشخص شده براي محصول است هدف از اين استاندارد تكوين يك سيستم مديريت كيفيت به منظور ايجاد بهبود مداوم تاكيد بر جلوگيري از شكست، كاهش انحرافات و تلفات در زنجيره تامين است. اين استاندارد ديدگاه فرآيند گرايي دارد، بدين معنا كه براي كاركرد اثر بخش يك سازمان فعاليتهاي مختلفي انجام ميپذيرد كه با يكديگر در ارتباط و تعامل هستند فعاليتي كه با استفاده از منابع و با مديريت آن وروديها را به خروجيها تبديل ميكند به عنوان فرآيند در نظر گرفته ميشود. بكارگيري سيستمي از فرآيندها در درون يك سازمان همراه با مشخص كردن و تعامل اين فرآيندها و مديريت نمودن آنها رويكرد فرآيندگرا ناميده ميشود.
استاندارد 2002: 16949 ISO/TS شامل هشت بند اصلي ميباشد كه عبارتند از:
1- هدف و دامنه كاربرد.
2- مراجع قانوني.
3- اصطلاحات و تعاريف.
4- سيستم مديريت و كيفيت.
5- مسئوليت مديريت.
6- مديريت منابع.
7- پديدآوري محصول.
8- اندازهگيري و تحليل و بهبود.
3- خلاصهاي از گزارش:
گزارش فوق براي خط مونتاژ موتور نيسان نوشته شده است كه متشكل از چندين ايستگاه اصلي و فرعي ميباشد.
بدين صورت كه در هر كدام از ايستگاهها قطعهاي از موتور مونتاژ شده و در پايام خط توليد موتور تكميل و به اتاق تست برده ميشود.
يادآوري ميشود كه موتور نيسان براي مدلهاي متفاوتي مونتاژ ميشود مانند 140. 160 . ARIC .
ايستگاه: شستشو و بادگيري
دستورالعمل
1) باز كردن شمع پلاستيكي پالت بلوك سيلندر
توجه:
1- كنترل بلوك از نظر زنگ زدگي
2) برداشتن بلوك سيلندر توسط بالا بر و فيكسچر مخصوص و استقرار بر روي رولر خط توليد
توجه:
1- كنترل سطوح ديگر بلوك از نظر زنگ زدگي .
2- كنترل بلوك از نظر شكستگي و كامل بودن مجموعه و عدم شكستگي قلاويز در رزوههاي سطح محل نصب سيني جلو.
3- كنترل پيستون از نظر داشتن گريدپيستون وگريد ميل لنگ.
4- كنترل فيكسچر بلند كردن بلوك.
3) جازدن جت روغن زنجير موتور و كوركن روغن (با ابزار مخصوص) جلوي سيلندر ( در صورتيكه بلوك به صورت مجموعه نباشد)
توجه:
1- اطمينان از سوراخ بودن جت روغن زنجير موتور.
2- جت روغن زنجير موتور و كوركن جلوي سيلندر پس از مونتاژ بايد هم سطح بلوك يا يك ميلي متر داخل تر از سطح بلوك سيلندر باشد( mm1-0)
3- كنترل ابزار جازدن كوركن روغن
4- جازدن دو عدد پين موقعيت سيني جلوي سيلندر در جلوي سيلندر (با ابزار مخصوص)
توجه:
1- اطمينان از صحت جازدن پين موقعيت بطوريكه پين به اندازه mm 7-4 از سطح بلوك بيرون قرار گيرد.
2- كنترل ابزار جازدن پين موقعيت جلوي سيلندر
تذكر:
جهت آماده سازي مجموعه پيستون مطابق با گريد سيلندر گريد پيستون هاي بلوك در برگه ثبت گريد پيستون نوشته و به ايستگاه فرعي پيستون داده مي شود.
5) برگرداندن بلوك سيلندر بطوريكه سطح كارتل به سمت بالا قرار گيرد. (سمت عقب بلوك به سمت دستگاه شستشو باشد.)
6) قرار دادن فاصله اندازه بلوك در قست كپه 1 (كپه جلوي بلوك)
7) انتقال دادن بلوك سيلندر به داخل دستگاه شستشو.
توجه:
1- قبل از اينكه بلوك سيلندر و قطعات ديگر به دستگاه شستشو منتقل گردد لازم است كه دماي مايع شستشو باشد.
تذكر: جهت تميز شدن قطعات شستشو مطابق با جدول زير محلول و مايع شستشو بايد تهيه شود.
مواد مصرفي مقدار مصرف
LUNOXMA2%3 SOLUTION 45kg 1200 دستگاه
با مواد مصرفي مطابق با ليست اعلام شده واحد مهندسي
8) بعد از شستشوي بلوك بايد آن را باد گرفت
توجه:
1- قطعات بايد كاملا خشك و تميز شود.
9) جازدن مجموعه ساچمه اي روغن با (ابزار مخصوص) در محفظه فيلتر روي بلوك سيلندر ( در صورتيكه بلوك سيلندر به صورت مجموعه نباشد.)
توجه:
1- اطمينان از صحت مونتاژ مجموعه ساچمه روغن
2- كنترل ابزار مخصوص جازدن مجموعه ساچمه روغن
10) مونتاژ پيچ دو سر رزوه فيلتر (ابزار مخصوص) با گشتاور kgm5/2 -1/2( درصورتيكه بلوك سيلندر به صورت مجموعه نباشد.)
توجه:
1- اطمينان از صحت مونتاژ پيچ دو سر رزوه فيلتر روغن
2- كنترل ابزار مخصوص مونتاژ پيچ دو سر رزوه فيلتر روغن
11) مونتاژ لوله رابط بخاري بر روي بلوك سيلندر ( ابزار مخصوص) با گشتاور kgm 2/5-4/3 (در صورتيكه بلوك به صورت مجموعه نباشد.)
تذكر: لازم است كه هنگام مونتاژ بايد رزوه لوله رابط آب را لاكتايدازد.
نوع مواد مصرف واحد مصرف
TB1215 gr2/0
توجه:
1- اطمينان از صحت مونتاژ لوله رابط آب
12) جازدن كوركن عقب (ابزار مخصوص) در سمت عقب سيلندر ( در صورتيكه بلوك به صورت مجموعه نباشد)
توجه:
1- اطمينان از صحت مونتاژ كوركن عقب بطوريكه كوركن به اندازه mm 1-0 از سطح بلوك داخل تر باشد.
2- كنترل ابزار جازدن كوركن عقب
** در صورتيكه بلوك به صورت مجموعه كامل باشد لازم است كليه پارامترهاي كنترلي اعلام شده بندهاي 3-9-10-11-12-13- توسط اپراتور چك و بازبيني گردد.
13) بازكردن شمع پلاستيكي پالت ميل لنگ
توجه:
1- كنترل ميل لنگ از نظر زنگ زدگي
14) گذاشتن پالت حمل ميل لنگ بر روي رولر
15) برداشتن ميل لنگ وگذاشتن در داخل حمل ميل لنگ
توجه:
1- كنترل دقيق ميل لنگ از نظر زنگ زدگي و در صورت مجموعه بودن كنترل قطعات مونتاژ شده.
16) انتقال پالت حمل ميل لنگ به داخل دستگاه شستشو
17) پس از شستشو بادگيري ميل لنگ ها
توجه:
1- ميل لنگ بايد كاملاً خشك و تميز باشد.
18) برداشتن مانيفولد دود و در دو گذاشتن بر روي رولر دستگاه شستشو
19) پس از شستشو برداشتن ماينفولد دود از رولر شستشو و انتقال به پالت
20) بادگيري مانيفولد دود پس از شستشو
توجه:
1- كنترل قطعه از نظر زنگ زدگي
2- در موقع گذاشتن مانيفولد دود در پالت و يا رولر شستشو بايد دقت شود كه پيچ هاي دو سر رزوه دفرمه نگردد.
3- در موقع گذاشتن مانيفولد دود پالت لازم است در لابلاي مانيفولدها مقوا و يا جدا ساز قرار داده شود.
4- كنترل مانيفولد دود از نظر تميزي و خشك بودن
** شستشوي قطعات ذيل قبل از مونتاژ الزامي مي باشد.
1- مجموعه پيستون و رينگها (در صورتيكه پيستون CKD باشد)
2- مجموعه فلايويل (در صورتيكه كه فلايويك قطعات CKD باشد.) قطعات منفصله خريد
خارجي
توجه:
1- كنترل ميل لنگ از نظر كثيف بودن رور نالها و زنگ زدگي در قسمت ژور نالها، در صورت كثيف بودن سريعاً به اپراتور ايستگاه شستشو اطلاع و قطعه كثيف با كهنه تميز و يا به ايستگاه شستشو منتقل شود.
1) مونتاژ نمودن بوش مسي ته ميل لنگ با ابزار مخصوص
توجه:
1- بوش مسي در هنگام مونتاژ به صورت پرس فيت در محل خود بايد مونتاژ شود لق بودن بوش پس از مونتاژ و يا به سختي جا رفتن بوش قابل قبول نيست.
2- كنترل بوش پس از مونتاژ از نظر پليسه كردن لبه و راحت جا رفتن شفت
3- كنترل ابزار مخصوص
2) مونتاژ كوركن ميل لنگ (ابزار مخصوص مغناطيسي) در موقعيتهايي كه مشخص شده است. ( در صورتيكه ميل لنگ به صورت مجموعه نباشد)
3) بعد از مونتاژ كردن كوركن ميل لنگ بايد سر سوراخي كه ساچمه يا كوركن در آن قرار گرفته است با ابزار پرچ كن، پرچ شود (در صورتيكه ميل لنگ به صورت مجموعه نباشد)
تذكر: لازم به ذكر است كه بايد ساچمه تا انتهاي محفظه كوبيده شود.
توجه:
1- كوركن ميل لنگ پس از مونتاژ بايد به ميزان 5/1 ميلي متر از سطح محل قرار خود روي ميل لنگ داخل تر قرار گيرد.
2- پس از پرچ كردن دهانه محل قرار ميل لنگ قطر دهانه بايد كمتر از 6/5 ميلي متر باشد
3- كنترل ابزار مخصوص جازدن كوركن و ابزار پرچ كن كوركن
1) مونتاژ 3 عدد خار سر ميل لنگ (ابزار مخصوص مغناطيسي- ابزار مخصوص مونتاژ)
2) مونتاژ چرخ زنجير سر ميل لنگ به صورتيكه مشخص شده است (شيار كناره قطر داخلي به سمت داخل)
3) مونتاژ چرخ دنده پمپ روغن سر ميل لنگ به صورتيكه مشخص شده است (شيار كناره قطر داخلي به سمت داخل)
4) قرار دادن ضربه گير سر ميل لنگ
توجه:
1- خار سرميل لنگ در هنگام مونتاژ به صورت پرس فيت در محل خود بايد مونتاژ شود لق بودن خارپس از مونتاژ و يا به سختي جارفتن كنار قابل قبول نيست.
2- انطباق چرخدنده اويل پمپ و چرخ زنجير به صورت جذب روان بر روي ميل لنگ بوده (استفاده از چكش پلاستيكي براي مونتاژ مجاز است لق بودن و يا به سختي جار رفتن چرخ دنده اويل پمپ و چرخ زنجير قابل قبول نيست.
3- كنترل ابزار مخصوص
4- كنترل مجموعه ميل لنگ از نظر مونتاژ قطعات منفصله (در صورت مجموعه بودن)
توجه:
1- كنترل بلوك سيلندر از نظر كثيف بودن و زنگ زدگي سطوح جانبي و داخل سيلندر و ژور نالهاي بلوك، در صورت كثيف بودن سريعاً به اپراتور ايستگاه شستشو اطلاع و قطعه كثيف سريعا از خط خارج شود
2- كنترل بلوك از نظرشگستگي قلاويز در رزوههاي محل نصب كارتل
3- كنترل كپه پنج بلوك از نظر داشتن سوراخ تخليه روغن و دارا بودن شيار محل نصب كاسه نمد تيغه اي
ايستگاه: فرعي پيش مونتاژ
مرحله: شستشو
1) مونتاژ 4 عدد پيچ مانيفولد دود با 4 عدد واشر تخت
2) مونتاژ 10 عدد پيچ سر سيلندر با 10 عدد واشر تخت
3) مونتاژ 8 عدد پيچ درب سوپاپ با 8 عدد واشر لاستيكي.
4) مونتاژ 4 عدد پيچ مانيفولد هوايا 4 عدد واشر تخت.
ايستگاه: فرعي سرسيلندر
1) بيرون آوردن سرسيلندر از داخل كارتن و قرار دادن بر روي رولر دستگاه شستشو
توجه:
1- اطمينان از كامل بودن مجموعه (كپه ها- كوركن ها- پيچ كپه ها)
2- كنترل قطعه از نظر سالم بودن و عدم شكستگي -ترك-مك در سر تحتاني سر سيلندر -پليسه داشتن
1403/8/24 - فایل سال