پیش فاکتور دریافت فایل
تجزيه و تحليل swot
6127
2,000 تومان
.zip
282 کیلوبایت
توضیحات:
  تجزيه و تحليل swot
 براي بررسي و تحليل منتقدانه وضعيت موجود در صنعت روغن نباتي و ارائه راه حل مناسب ، آن را در قالب يك فرايند حل مسئله Problem solving process  بررسي و درگامهاي بعدي بر مبناي يك برنامه ريزي استراتژيك تجزيه و تحليل مينمائيم .
قدم اول : تعيين مسئله
تعريف مسئله در اين پروژه از سوي مديريت شركت‏ نوسازي با هدف بهبود وضعيت موجود در صنعت روغن نباتي مطرح گرديده است بدين معني كه مديريت مذكور سعي دارد تا با مطالعه وضعيت صنعت مورد بحث ضمن شناخت و عارضه‏يابي برنامه‏ريزيي اجرايي لازم را با توجه به ابزار و امكانات موجود در شركت نوسازي صنايع در جهت ارتقاء صنعت روغن نباتي در كشور انجام دهد. آنچه كه مورد بحث در اين پروژه مي‏باشد شناخت راه‏حلهاي توسعه و بهبود با توجه به وضعيت موجود مي‏باشد.همانطور كه مباحث در قبلي نيز بدان اشاره گرديد عمده مشكل صنعت روغن نباتي كشور تامين ماده اوليه مورد نياز مي‏باشد كه به دو صورت دانه روغني در درجه اول و روغن خام در درجه دوم طرح گرديد. بنابراين با درك بهتر از آنچه كه در پروژه به عنوان مشكل و مسئله تعريف مي‏شود مي‏توان در قدمهاي بعدي براي جمع‏آوري اطلاعات و همچنين بررسي استراتژيها روشن‏تر و مشخص‏تر عمل كرد.
علاوه بر مسئله اصلي و كلاني كه از سوي شركت نوسازي صنايع ايران براي صنعت روغن نباتي مطرح گرديد، با شناخت به عمل آمده از صنعت مذكور كه در بحث بازار هم به نوعي به آن پرداخته شد مشكلاتي نيز وجود دارد كه هر چند برگرفته از ساختار موجود درصنعت مي‏باشد ولي مي‏تواند به عنوان يك تشديد كننده مسئله مورد بحث در مركز توجه مديران و تصميم‏گيرندگان سازمان قرار گيرد كه برخي از مهمترين آنها عبارتند از:
- عدم برنامه‏ريزي در مورد تامين دانه‌هاي روغني به عنوان ضعف اين صنعت در داخل كشور
- نبرد ابزارهاي مالي لازم در جهت حمايت تامين كنندگان ماده اوليه
- وجود كارخانه‏هاي متعدد با مالكيت بخشهاي مختلف و با مديريت بخشهاي خاص نظام
- قديمي بودن تكنولوژي تعدادي از كارخانه‏هاي بزرگ كشور
- عدم دستيابي به اطلاعات شركتهاي مربوطه، كارخانجات، انجمن‏هاي صنفي و ... به بهانه‏هاي مختلف از جمله‏ محرمانه بودن
- شفاف‏ نبودن هزينه‏ها و درآمدها كه خود سبب مي‏گردد كه عملكرد اقتصادي صنعت به خوبي قابل اندازه‏گيري و مقايسه نباشد.
4-2- قدم دوم : تعيين اهداف
از ديدگاه مديريت استراتژيك،  همواره حداكثر كردن سود در كوتاه مدت بهترين راه براي رسيدن به سود آوري و توسعه پايدار نيست بلكه بايد بگونه اي عمل نمود كه اين سود آوري مستمر و مداوم ودر جهت سياستهاي كلان كشور باشد. به عبارتي، بجاي لذت بردن از خوردن ماهي بايد چگونگي توربافي و ماهيگيري را آموخت .
اغلب استراتژيستها اهداف بلند مدت را در هفت حوزة زير تعيين مينمايند كه اين اهداف براي صنعت روغن نباتي نيز مورد توجه ميباشد .


1- سود آوري Profitability
 سود آوري يك ابزار لازم براي ادامه حيات هر بنگاه اقتصادي است بدونكسب سود هر بنگاهي از حالت اقتصادي خارج شده و تنها عوامل ناپايـدار ميتوانند توجيه گر بقا و دوام آن باشند . جهت بقاي سازمان در فضاي اقتصادي امروز ، توجه به سود آوري سازمان امري اجتناب ناپذير خواهدبود .
2- بهره وري Productivity
بهره وري بيشتر مبناي اصلي در اندازه گيـري و ارزيابي عملكرد هر مـؤسسه ميباشد بهره وري كه بعنوان نسبت خروجي ( سـتانده ) به ورودي ( داده ها و منابع ) تعريف ميشود نه تنها معتبرترين معيار براي سنجش عملكردهاست بلكه بدنبال خود سود آوري را نيز بهمراه خواهد داشت . مجهول بودن شاخصهاي عملكردي در كارخانجات مورد بررسي نيز بعنوان يك مسئله ( يا زير مسئله ) مطرح ميباشد كه مديران و متوليان امر بايد با تكيه بر روشهاي علمي و منطقي نسبت به بررسي آن اقدام كنند .
3- ايجاد موقعيت رقابتي Competitive
حضور در بازارهاي فعلي تنها از طريق رقابت امكانپذير ميباشد متوليان توليد روغن نباتي نيز به اين امر كاملاً واقـف   هستند كه زماني ميتوانند به بقاي سازمانهاي تحت پوشش خود اميدوار باشند كه توان   انجام رقابت با ساير عوامل تأثير گذار ( از جمله ئساير توليد كنندگان داخلي و خارجي ) را دارا باشد بنابراين رسيدن به اهدافي چون افـزايش  سـهم چند درصـدي صادرات ،  زمانـي دستيافتني است كه بجهات رقابتي بتوان اين سهم را از رقبا گرفت . 


1403/8/24 - فایل سال