پیش فاکتور دریافت فایل
بررسی جایگاه اجتماعی- اقتصادی گردشگران در شهر مشهد
6245
4,000 تومان
.zip
52 کیلوبایت
توضیحات:
فهرست مطالب عنوان.........................................................................................................................................صفحه
چکيده................................................................................................................................. 1
فصل اول :کليات............................................................................................... 2
1-1-مقدمه........................................................................................................................ 3
1-2-اهداف..................................................................................................................... 5
1- 3فرضيات..................................................................................................................... 5
فصل دوم: پيشينه نگاشته.................................................................................................. 6
2-1-مقدمه....................................................................................................................... 7
2-2-مطالعات داخلي........................................................................................................ 7
2-2-1- گردشگري.......................................................................................................... 7
2-2-2-بررسي جايگاه اجتماعي- اقتصادي گروه هاي مختلف جامعه................................ 13
فصل سوم: روش تحقيق.................................................................................................... 18
3-1-مقدمه....................................................................................................................... 19
3-2-روش و ابزار جمع آوري اطلاعات............................................................................ 19
3-3-جامعه آماري.............................................................................................................. 19
3-4- روش نمونه گيري و حجم نمونه................................................................................ 20
3-5-مدل مورد استفاده در اين مطالعه................................................................................. 20
فصل چهارم: نتايج و بحث................................................................................................ 22
4-1- مقدمه...................................................................................................................... 23
4-2- بررسي ويژگيهاي گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد.......................................... 23
4-2-1 توزيع گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد بر حسب سن...................................... 23
4-2-2 توزيع گردشگران مورد مطالعه مشهد بر حسب جنسيت ........................................... 24
4-2-3 توزيع گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد بر حسب تحصيلات.......................... 24
4-2-4 - توزيع گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد بر حسب نوع شغل.......................... 25
4-2- 5- توزيع گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد بر اساس استان محل سکونت........... 26
4-2-6- توزيع گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد بر حسب فاصله شهرستان محل
سکونت تا مشهد (کيلومتر )................................................................................................ 27
4-2-7- توزيع گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد بر حسب تعداد افراد خانوار.............. 28
4-2- 8- توزيع گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد بر حسب درآمد سالانه خانوار.......... 29
4-2- 10- توزيع گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد بر اساس مدت اقامت.................. 30
4-2-11- توزيع گردشگران مورد مطالعه شهر مشهد بر حسب تعداد سفر به مشهد 31
4-3- بررسي اهداف گردشگران مورد مطالعه از سفر به شهر مشهد ..................................... 32
4- بررسي نحوه هزينه کرد گردشگران مورد مطالعه در شهر مشهد.................................. -4 32
4-5- بررسي ميزان آگاهي گردشگران مورد مطالعه ازمکانهاي سياحتي و تفريحي در شهر مشهد ................................................................................................................................ 33
4-6-ميزان بازديدگردشگران مورد مطالعه از موزه ها و مکانهاي تاريخي شهر مشهد............ 34
4-7- بررسي ميزان بازديد گردشگران در شهر مشهد از مکانهاي تفريحي و ييلاقي ............. 35
بررسي ميزان رضايتمندي گردشگران مورد مطالعه از سفر به مشهد..............................-8-4 36
4-9-نتايج تخمين مدل تعداد دفعات سفر گردشگران به مشهد............................................. 37
4-10- بررسي مشکلات گردشگران مورد مطالعه در سفر به شهر مشهد............................... 41
4- 11-بررسي پيشنهادات گردشگران مورد مطالعه جهت بهبود وضعيت گردشگري در شهر مشهد.......................................................................................................................... ........ 42
فصل پنجم: نتايج و پيشنهادات........................................................................................... 46
5-1-مقدمه.................................................................................................. 47
5-2- نتايج.................................................................................................... 47
5-3-پيشنهادات.................................................................................................................. 48
پرسشنامه.............................................................................................................................. 52
منابع..................................................................................................................................... 57
چکيده
صنعت گردشگري داراي آثار اقتصادي و اجتماعي قابل ملاحظه اي مي باشد، ايجاد اشتغال و دستيابي به درآمد ارزي پايدار و مناسب و همچنين شناخت متقابل فرهنگي از آثار اقتصادي و اجتماعي اين صنعت است.کشور ايران داراي پتانسيل هاي عظيم تاريخي، طبيعي و مذهبي است که در بخش جاذبه هاي مذهبي آن، شهر مشهد به عنوان بزرگترين قطب گردشگري شناخته شده است.
هدف اصلي اين پژوهش بررسي آثار اقتصادي و اجتماعي گردشگران شهرمشهد بوده است. روش جمع آوري اطلاعات بر مبناي کتابخانه اي، اسنادي و نيز ميداني(پرسشنامه) بوده و جهت تحليل داده ها از نرم افزارEviews وExcel استفاده شده است. در اين راستا نتايج به دست آمده از تخمين مدل تعداد دفعات سفرگردشگران به مشهد بيانگرآن بوده است که متغير تعداد افراد خانوار گردشگران مشهد بيشترين تاثير و به ترتيب متغيرهاي سن گردشگر، ميزان آگاهي گردشگران از مكانهاي تاريخي ، وسيله حمل و نقل گردشگر به مشهدو درآمد ماهانه گردشگران مشهد ، كمترين تاثير را بر تعداد سفر گردشگران به مشهد داشته اند.
2-1-مقدمه
در اين بخش برخي مطالعات انجام گرفته در رابطه با گردشگري و بررسي جايگاه اقتصادي- اجتماعي گروههاي مختلف جامعه در داخل کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.
2-2- مطالعات داخلي
در اين قسمت در دو بخش ابتدا به بررسي مطالعات انجام شده در داخل کشور در زمينه هاي وضعيت صنعت گردشگري در ايران، مشکلات ،جاذبه ها و راههاي تقويت آن در مناطق مختلف و همچنين به بررسي عوامل موثر بر تقاضاي سفر پرداخته شده است .در بخش دوم آن نيز وضعيت اقتصادي و اجتماعي گروهاي مختلف جامعه مورد بررسي قرار گرفته است.
2-2-1- گردشگري
مؤمني و صرافي (1387)، در مطالعه اي به بررسي ساختار و کارکرد گردشگري مذهبي-فرهنگي کلان شهر مشهد و ضرورت مديريت يکپارچه براي کاهش اثرات سوء آن در راستاي پايداري شهر و منطقه پرداخته اند. پژوهش از نظر روش شناختي بر مبناي نظريه سيستمي و کارکرد شناسي بوده است. روش جمع آوري اطلاعات بر مبناي کتابخانه اي – اسنادي و نيز ميداني(پرسشنامه،مصاحبه و..) بوده و جهت تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار spss و براي تحليل مکاني از نرم افزار ARC GIS استفاده شده است. در اين راستا تحليل بيانگر آن بوده است که شهر مشهد افزون بر بهره مندي از اثرات مثبت اقتصادي، اجتماعي – فرهنگي، گردشگري مذهبي- فرهنگي گرفتار ناپايداري هاي مختلف زيست محيطي، اجتماعي، فرهنگي از جمله اسکان غير رسمي شده است. در آخر پيشنهاد به تشکيل نهادي فرادست متشکل از کنشگران فوق شده است تا براي برقراري ارتباط سازمند اجزا و کارکردهاي گردشگري مذهبي– فرهنگي به نفع تقويت و کارايي بيشتر در راستاي توسعه پايدار شهر و منطقه اي که جدا از کارکرد گردشگري نيست فعاليت شود.
شجاعي و نوري (1386)، در تحقيقي به بررسي سياست هاي دولت و دستگاه هاي مرتبط درخصوص صنعت گردشگري در برنامه سوم توسعه اقتصادي- فرهنگي با هدف ارائه الگويي کارآمد که به توسعه پايدار صنعت گردشگري کشور بينجامد، پرداخته اند. روش جمع آوري اطلاعات در اين تحقيق بر مبناي روش کتابخانه اي –اسنادي، پيمايشي و ميداني(مصاحبه، پرسشنامه و...)بوده است، که با استفاده از تکنيک هاي دلفي و فن تحليل محتوا و آزمون کاي دو و ضريب آزمون کاهن تجزيه و تحليل شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که سياست هاي گردشگري در هريک از برنامه هاي 5 ساله از جمله برنامه هاي سوم توسعه از خلأ الگوي سياست گذاري معين و به خصوص فقدان توجه به شاخص هاي بنيادين سياست گذاري همچون تمرکز و انسجام در اهداف، ديدگاه نظامند و يک پارچه در ميان سياست گزاران، ميزان عمل پذيري سياست ها و نظام پاسخ گويي و ارزيابي عملکرد موثر برخوردار بوده است.
حبيبي و عباسي نژاد (1384)، در مطالعه اي به تصريح و برآورد تابع تقاضاي گردشگري ايران با استفاده از داده هاي سري زماني – مقطعي وهمچنين روشOLS پرداخته اند. در اين تحقيق عوامل تعيين کننده گردشگري به سه دسته تقسيم شده است: عوامل برونزا، عوامل اجتماعي- روانشناختي و عوامل اقتصادي و همچنين بيشتر بر روي عوامل اقتصادي و تأ ثير آن بر تقاضاي گردشگري تأکيد شده است ونتايج آن با استفاده از تجزيه و تحليل تقاضاي گردشگري ارائه گرديده است. با بررسي مدلهاي برآورد شده تقاضاي گردشگري در ايران، مشخص شد که بيشترين تأثير بر تقاضاي گردشگري را متغيرهاي درآمد سرانه و قيمت هاي نسبي در طي دوره مورد بررسي داشته اند.
موسايي (1383)، در مطالعه اي به بررسي عوامل موثر بر تقاضاي سفر به ايران و سهم هر يك از آنها پرداخته اند نتايج بدست آمده از اطلاعات تابع تقاضا و تحليل مدل هاي برآورد شده نشان مي دهدكه يك درصد افزايش در نسبت شاخص بهاي كالاهاي خدمات مصرفي در ايران به شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي جهاني، 25/0 تقاضاي گردشگري به ايران را كاهش مي دهد و يك درصد افزايش توليد ناخالص جهاني باعث مي شود كه 45/0 درصد تقاضاي گردشگري به ايران افزايش يابد و بالاخره ميزان تقاضاي سفر و به تبع آن درآمد ارزي حاصل از آن در دوره مورد بررسي شديدا" تحت تاثير مسائل امنيتي و تحولات داخلي بوده است.
بهمني (1384)، در مطالعه اي به بررسي مشكلات خصوصيسازي صنعت توريسم در ايران پرداخته و به پتانسيل هاي ايرا ن در جذب توريسم اشاره کرده است ، نتايج اين تحقيق نشان داده است که امتيازات فرهنگي و تاريخي و همچنين موقعيت خاص جغرافيايي در منطقه ميتواند جهانگردان مشتاق را از سراسر جهان به سوي خود جذب نمايد و با كسب درآمد ارزي كشور را از اتكا به درآمد تك محصولي نفت رهائي دهد با مطالعه صنعت توريسم در كشورهاي مختلف مشاهده ميگردد كه بخش دولتي و خصوصي هر دو در كنار همديگر در صنعت توريسم فعاليت ميكند و مشاركت بخش خصوصي در صنعت توريسم بسيار چشمگير است ولي در كظور ما بخش خصوصي مشاركت چنداني در صنعت توريسم ندارد.
مکيان و نادر بني (1382)، در مطالعه اي به بررسي وضعيت گردشگري خارجي و همچنين جاذبه ها و مشکلات گردشگري از ديدگاه گردشگران خارجي در شهرستان يزد پرداخته اند. اطلاعات مورد استفاده در اين تحقيق از طريق مطالعات ميداني و با استفاده از پرسش نامه جمع آوري شده است. نتايج ابن تحقيق نشان داده است که گردشگران خارجي به جنبه هاي فرهنگي – گردشگري تأکيد بيشتري دارند. احداث هتلهاي مناسب، تبليغات کافي از طريق شبکه هاي بين المللي سيماي جمهوري اسلامي ايران، حفظ و مرمت مکانهاي تاريخي به عنوان يک سياست دائمي، آموزش واعزام راهنماي کافي و مطلع از تاريخچه مکان هاي تاريخي، ايجاد و گسترش تبليغ برخي از رشته هاي ورزشي مخصوص نواحي بياباني و کويري براي جذب بيشتر گردشگران و همچنين حذف مقررات دست و پاگير براي تهيه ويزا از پيشنهادات اين مقاله براي جذب بيشتر گردشگران خارجي بوده است.
جمشيدي (1382)، در مطالعه اي به بررسي و تعيين عوامل مؤثر بر تقاضاي گردشگري داخلي در استان همدان پرداخته است. نمونه مورد مطالعه بصورت نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده انتخاب شده و اطلاعات از طريق مصاحبه شفاهي با سرپرست خانوار و تكميل پرسشنامه جمع آوري گرديده است. براي تخمين تابع تقاضاي گردشگري از مدل سيستم تقاضاي تقريبا ايده آل كه به شكل مدل رگرسيون است استفاده شده است. رگرسيونهاي مجزا براي تخمين تقاضا براي پنج كالاي غذا، مسكن ،اياب و ذهاب، بليط بازديد، سوغات و نيز براي مسافرت به همدان و ساير استانها در سال جاري محاسبه گرديده است.
نظام الدين (1382)، در مقاله اي به بررسي مشکلات وجاذبه هاي گردشگري در ايران پرداخته است اطلاعات اين مطالعه که به روش پيمايشي جمع آوري شده نشان داده است که گردشگري نقش مهمي در توسعه اقتصادي و اجتماعي كشورها ايفا مي كند و توسعه گردشگري يكي از كم هزينه ترين روشهاي ايجاد اشتغال به شمار ميرود. ايجاد وفاق ملي، تقويت روحيه و رشد و شكوفايي استعدادها را نيز مي توان از آثار اجتماعي آن برشمرده است. اين تحقيق جاذبهها و مشكلات گردشگري در ايران را از ديدگاه گردشگران داخلي و خارجي بررسي کرده است. نتايج تحقيق نشان ميدهد كه ايران داراي جاذبههاي گردشگري بسيار مناسب است ولي امكانات پشتيباني مانند وضعيت سرويسهاي بين راهي، كيفيت جادهها و تسهيلات رفاهي براي جوانان گردشگر- در حد مطلوب نبوده است. اين پژوهش در پايان به ارائه راههايي جهت تقويت گردشگري در ايران پرداخته است.
عبدي (1382)، در مطالعه اي به پيش بيني تقاضاي توريسم خارجي با استفاده از شبکه هاي عصبي و رگرسيون فازي پرداخته است، هدف از اين تحقيق ارايه روش هايي نو همچون مدل شبكه هاي عصبي مصنوعي و رگرسيون ف
1403/8/25 - فایل سال