پیش فاکتور دریافت فایل
پروژه درباره صنعت مترو
6280
2,500 تومان
.zip
1,578 کیلوبایت
توضیحات:
فهرست مطالب
فصل اول – آشنايي با صنعت مترو
فصل دوم – معيار هاي جوشكاري ترميت در AREA
فصل سوم – جوشكاري جرقه اي در مترو
آشنايي با صنعت مترو و چگونگي ارتباط آن با صنعت برق
در جهان صنعتي امروز كه تكنولوژي در شاخه هاي مختلف صنايع بطور لحظه اي دست خوش تحولات چشم گيري است، صنعت مترو و تكنولوژي ساخت و بهره برداري از آن نيز بطور روزافزون در حال تكامل و تكوين مي باشد.
شايد سئوالاتي از قبيل: مترو چيست؟ لزوم وجود آن در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت در چه است؟ چگونه و با چه روشهايي ساخته مي شود؟ چگونه مورد بهره برداري قرار مي گيرد؟ چگونه ترافيك آن كنترل مي شود؟ و غيره … ، از اساسي ترين سئوالاتي باشد كه همواره در ذهن بسياري از افراد جامعه مطرح و بدنبال پاسخي براي آن هستند.
در اين مقاله سعي شده است چگونگي مراحل ساخت و بهره برداري پروژه عظيم مترو تهران و حومه كه تماماً بدست مهندسين و متخصصين ايراني انجام مي شود، و همين طور ارتباط عيني اين صنعت را با شاخه هاي مختلف صنعت برق در زمانهاي ساخت و بهره برداري بطور خلاصه بيان داشته و نگاهي گذرا بدان داشته باشيم.
يكي از ويژگيهاي مشترك شهرهاي بزرگ كه با افزايش روزافزون جمعيت شدت يافته و مسائل و مشكلات فراوان اقتصادي و اجتماعي را ايجاد مي نمايد، پديده آشناي ترافيك مي باشد.
معمولاً در ساعاتي از روز و در محورهاي اصلي و خيابانهاي هسته مركزي اينگونه شهرها ازدحام و شلوغي بيش از حد باعث ايجاد ترافيكي ناسالم و يا اختلال در وضعيت ترافيك شهري مي شود. اين پديده جداي از اثرات نامطلوب اقتصادي، اجتماعي و اتلاف نيروهاي انساني طبق مدارك و شواهد عيني و آمار موجود، بطرز وحشتناكي در آلودگي ميحط زيست، بخاطر راه بندانهاي طولاني در محورها و غيره … ، اثر داشته كه خود معضلات ديگري براي اجتماع بدنبال دارد.
شهر بزرگ تهران از مدتها قبل و به خصوص طي سالهاي اخير يكي از شهرهاي پرجمعيت جهان و همين طور داراي ترافيكي نا سالم و هوايي بس آلوده بوده است، كه چنانچه اين ترافيك نامطلوب و آلودگي محيطي طي يك برنامه ريزي اصولي تحت كنترل در نيآيد، مسائل و مشكلات اقتصادي، اجتماعي، بهداشتي و رواني بسيار زيادي را بدنبال خواهد داشت.
براي كنترل ترافيك شهرهاي بزرگ پرجمعيت چه از نظر كمي و چه از نظر كيفي و همين طور پيش گيري از اتلاف سرمايه ها و نيروهاي انساني و سالم سازي محيط زيست انسانها تا بحال راه حل هاي مختلفي مطرح و به اجرا در آمده كه درصد موفقيت طرح هاي مختلف نسبت بدانچه مورد انتظار بوده به تحقيق بستگي تام به ساختار معماري شهرها و فرهنگ جامعه هر شهر دارد.
يكي از راه حل هاي اساسي و بنياني كه با توجه به مسيرهاي زيرگذر (زيرزمين) تا بحال بطور جدي در شهرهاي بزرگ توانسته است بسياري از مشكلات اجتماعي معلول پديده ترافيك را حل نمايد و تا حدي قابل توجه مفيد فايده باشد، طرح و ساخت شبكه هاي مترو در اينگونه شهرها بوده است، شهر بزرگ تهران نيز هم اكنون شديداً مواجه با مشكلات و مسائل و معضلات بوجود آمده از يك ترافيك ناسالم مي باشد، كه ساليان متمادي مورد بحث و مطالعه بوده است و در هر مرحله نظريه ساخت شبكه مترو براي اين شهر يكي از اساسي ترين راه حل هاي ممكن شناخته شده است.
از اهم مزاياي شبكه هاي مترو در شهرهاي بزرگ را مي توان، عدم تداخل ترافيك آن با ترافيك محورها و خيابانها در سطح شهر، امكان انتخاب مناسب ترين و در عين حال نزديك ترين مسيرها در اعماق زمين، سرعت بخشيدن به اياب و ذهاب شهروندان و مسافرت هاي درون شهري از نقطه نظر زماني، نداشتن هيچ گونه آلودگي در محيط زيست (چون كليه سيستم هاي شبكه هاي مترو با انرژي برق فعال مي شوند كه طبعاً بدون دود و آلودگي مي باشد) و غيره … ، را مي توان نام برد.
بدين ترتيب در يك جمع بندي و ارزيابي ارزشي از جميع نكات شبكه هاي مترو در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت از درجه ارزشي خاصي برخوردار مي باشند.
از 25 تا 30 سال قبل بارها ايده ساخت مترو در تهران مطرح و در مواردي تصميماتي نيز اتخاذ مي شد، كه متأسفانه هيچ وقت جامه عمل بخود نگرفته بود. تا اينكه بالاخره تصميم نهايي اتخاذ شده و انجام كار به خارجيان (فرانسويان) سپرده شد و در سال 1357 مصادف با پيروزي انقلاب اسلامي ملت ايران، آنها كه در مراحل مقدماتي كار بودند فعاليت هاي خويش را متوقف نموده و ايران را ترك كردند، و اين پروژه عظيم دوباره متوقف گرديد بالاخره در سال 1365 و در اوج مشكلات و تنش هاي مربوطه به جنگ تحميلي، دولت جمهوري اسلامي ايران با عنايت به اهميت اين پروژه آنرا، احيا و تصميم به ساخت آن گرفته و مسئوليت طرح و ساخت و راه اندازي و نهايتاً بهره برداري از اين شبكه را به مهندسين و متخصصين ايراني سپرد، كه به حق براي هميشه يك سند افتخار در تاريخ صنعت كشورمان باقي خواهد ماند، و از طرفي انتقال تجارب و تكنولوژي اجرايي اين صنعت به نسل آينده كشور از دست آوردهاي فوق العاده ارزشمند اين پروژه بدست ايراني و براي ايراني خواهد بود.
شبكه ي مترو تهران كه داراي كيلومترها خطوط زيرگذر (زيرزمين) و روگذر (در سطح زمين) مي باشد، ترافيك مناطق مختلف اين شهر بزرگ، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و حتي حومه شهر تهران را زير پوشش قرار مي دهد.
با توجه به مسيرهاي مختلف شبكه مترو در شهر تهران و ويژگيهاي مسيري و غيره … و يا به ضرورت هاي مختلف صنعتي، اقتصادي و ترافيكي در ساخت آن از سه روش استفاده شده است.
وابستگي محض صنعت مترو و شبكه هاي آن چه در زمان ساخت (دوران ساخت) و چه در زمان بهره برداري (دوران بهره برداري) به صنعت برق و كليه گرايشات آن اجتناب ناپذير بوده و ساخت و بهره برداري از شبكه هاي مترو بدون حضور صنعت برق امكانپذير و حتي قابل تصور نيست.
I – دوران ساخت شبكه مترو تهران و حومه
چنانچه بيان شد در اين مرحله براي ساخت متروي تهران و حومه بنا به ضرورت ها و ويژگيهاي طرح، در نقاط مختلف شهر و با توجه به وضعيت ترافيك و تردد در مسيرهاي مختلف از سه روش استفاده شده است كه هم اكنون نيز كار بدون وقفه ادامه دارد. اين سه روش عبارتند از:
الف: روش حفاري و ساخت ترانشه بسته (روش ايراني)
ب: روش حفاري و ساخت ترانشه باز (روش اتريشي)
ج: روش حفاري و ساخت بوسيله ماشين هاي حفار
** بايد توجه داشت كه در بررسي نحوه ساخت مترو تهران با هر كدام از روش هاي فوق الذكر فقط نحوه انرژي رساني (برق رساني) به ماشين آلات، تأسيسات و تجهيزات صنعتي در اين مقاله مورد بحث قرار گرفته است، بديهي است كه اين روشها در ديگر زمينه هاي صنعتي از قبيل: سيوبل و سازه معماري و شهرسازي ساختمان و راه سازي، نقشه برداري و ژئوتكنيك، مكانيك و تأسيسات و غيره … نيز مطالب متنوع و بسيار ارزشمند علمي و تكنيكي را دارا مي باشند، كه موضوع بحث اين مقاله نيست.
الف: نحوه انرژي رساني به تأسيسات و ماشين آلات و تجهيزات صنعتي در روش حفاري تراشه بسته (روش ايراني):
حفاري در اين روش عموماً در اعماق زمين و در مسيرهاي پيش بيني شده در طرح شبكه مترو بدون خاك برداري در سطح زمين، توسط ماشين آلات مكانيكي سنگين و نيمه سنگين و سبك انجام مي شود.
بدين ترتيب كه در فواصل معين و در مسيرهاي پيش بيني شده در صورتيكه در سطح شهر عبور و مرور و تردد در شكل عادي روزمره خودش جريان دارد حفاري تونل ها در اعماق زمين انجام شده و خاكها از مسير تونل به سطح زمين منتقل مي شود.
1403/8/24 - فایل سال