پیش فاکتور دریافت فایل
یاد گیری کلامی، حافظه و آسیب شناسی روانی در اسکیزوفرنی
6389
3,500 تومان
.zip
140 کیلوبایت
توضیحات:
چکیده
پیش زمینه و اهداف: یادگیری کلامی و حافظه (VLM) پر عیب ترین کارکردهای شناختیِ قابل ملاحظه در اسکیزوفرنی می باشند. با وجودی که دائما ارتباط آنها با نشانه های منفی کشف می شود، مقایسات کمی در این رابطه در تجویزات غیر دارویی ضد روان پریشی صورت گرفته است. بنابراین هدف این تحقیق مقایسه ی کارکرد های VLMدر اسکیزوفرنی و مقیاس های استاندارد آنها و یافتن ارتباط آن با نشانه های منفی در تجویزات غیر دارویی ضد روان پریشی می باشد.
روش: 78 نمونه بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی که مصرف دارویی نداشتند،جنسیت آنها متفاوت و سنشان بین 18 تا 45 سال بود و نیز 30 نفر کهسن، جنسیت و تحصیلاتِ آنها با مقیاس های استاندارد سازگار بود توسط آزمایش شنیداریِ یادگیری کلامی (RAVLT) برای سنجش میزان VLM مورد ارزیابی قرار گرفتند.گروه مبتلا به اسکیزوفرنی در پایان دوره ی درمانیشش هفته ای با روش RAVLTبرای یافتن نشانه های مثبت، منفی و یا افسرده سازبه طور استاندارد ارزیابی شدند.
زمینه
کمبود های عصب شناختی یکی از شناسه های ذاتی اسکیزوفرنی به شمار می آیند. یادگیری کلامی و حافظه (VLM) یکی از پرعیب ترین کارکردهای شناختیِ قابل ملاحظه در میان کارکردهای دیگر است (تولوپولو و موری، 2004). شواهد کمبود های VLM به طور مستمر و جدی در دیدگاه های کمّی (سیریلو و سایدمَن،2003؛هاینریچ و زاکزانیس،1998) و تحلیل جامع (آلِمَن و همکاران، 1999؛ گرین،1996) موجود است. یک تحلیل نیمرخ (با استفاده از روش روانشناسی عصب شناختی) از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی که مصرف دارویی نداشتند
شرکت کنندگان
مطالعات بعدی با محور بیمارستانی به مدت شش هفته به طول انجامید. نمونه ی آزمایشی که در ابتدا شامل 78 بیمار بدون مصرف دارو (حداقل به مدت 3 هفته) از هر دو جنسیت و سن بین 18 تا 45 سال بود، با توجه به طبقه بندی بین المللی داروها که معیار تشخیصی برای تحقیق بود بیماری اسکیزوفرنی با مدت کمتر از دوسال روند بیماری وحداقل شش سال آموزش رسمی تشخیص داده شد
ابزار
یک قالب نیم ساختاراز تحقیق برای جمعیت-جامعه شناسی و جزئیات بالینی طراحی شد. یک متخصص 34 موردی مقیاسی را برای ارزیابی نشانه های مثبت (SAPS) طرح کرد (آندریاسن،1984) و یک متخصص 25 موردیمقیاسی را برای ارزیابی نشانه های منفی (SANS) طرح کرد (آندریاسن، 1981). این مقیاس ها به ترتیب برای ارزیابی نشانه های مثبت و منفی اسکیزوفرنی استفاده شدند
فرایند
جمعیت-جامعه شناسی و جزئیات بالینی به وسیله ی سنجش SANS، SAPS و CDSS از شرکت کنندگان کسب شد تا با کمک آنها علم آسیب شناسی حال حاضر ارزیابی شود. پس از آن RAVLT بر روی تمام شرکت کنندگان انجام شد. افراد با نظر تیم درمانی تحت درمان قرار گرفتند
1403/8/24 - فایل سال