پیش فاکتور دریافت فایل
رابطه بين آموزشهاي ضمن خدمت و رضايت شغلي در بين كاركنان بانك صادرات - سرپرستي شمال تهران
6431
3,000 تومان
.zip
40 کیلوبایت
توضیحات:
چكيده :
با توجه به ضرورت ارزيابي تاثير آموزشهاي ضمن خدمت بر روحيه پرسنل، هدف از اين پژوهش كاربردي، بررسي اثربخشي دورههاي آموزشي ضمن خدمت بر رضايت شغلي كاركنان بانك صادرات - سرپرستي شمال تهران ميباشد. پژوهش حاضر، يك پژوهش توصيفي و تحليلي در حيطه پژوهشهاي كاربردي و از نوع ميداني است. جامعه مورد بررسي، تمامی کارکنان شاغل در بانك صادرات شعبه شمال تهران (1200 نفر) بود كه بر اساس جدول مورگان تعداد 291 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه بري فيلد و روث استفاده شد.تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از روشهاي آمار توصیفی(ميانگين، انحراف معيار، فراواني، درصد) و استنباطی(يومن ويتني و كراسكال واليس) و از طريق نرم افزارSPSS انجام شد. نتايج نشان داد كه غالب افراد نمره رضايت شغلي بالاتر از 57 (نمره متوسط رضايت شغلي) داشتند و ميانگين رضايت شغلي نيز بالاتر از 57 (نمره متوسط رضايت شغلي) بود. بنابر اين از ديدگاه كاركنان بين آموزشهاي ضمن خدمت و رضايت شغلي كاركنان بانك صادرات ارتباط وجود دارد.
كليدواژهها: رضايت شغلي، بانك صادرات، كاركنان
مقدمه:
آموزش يكي از پيچيده ترين وظايف در اداره امور هر سازمان و به ويژه در مديريت نيروي انساني است و پس از نظام جذب، نظام بهسازي و بهكارگيري مناسب منابع انساني قرار دارد. در حقيقت آموزش از مهمترين اقدامات و برنامههاي هر سازماني بوده و نظام آموزشي تكميل كننده نظام استخدامي به شمار ميرود و باعث توانمندي نيروي انساني موجود شده و موفقيتهاي آتي را تضمين مي كند(جعفري؛ 1375، صص: 81-82). بنابراين، يكي از مهمترين اهداف آموزش توسعه منابع انساني به ويژه كاركنان شايسته از طريق توانمندسازي ارتقاي انگيزه و رضايت مندي شغلي آنان است، كه بايد در سايه آن ساير اهداف سازمان ميسر گردد.
بيان مسئله:
آموزشهای ضمن خدمت از لحاظ سازمانی به آن نوع آموزشی ا طلاق میشود که عموماً پس از استخدام فرد در سازمان صورت میپذیرد. در سازمانهای توانمند، کارکنان همواره درحال یادگیری هستند، توانایی خود را درتصمیمگیری، برقراری ارتباط، فردشناسی، رقابت، مسؤولیت پذیری، خلاقیت، رعایت عدل و انصاف، سازگاری و کنکاشگری توسعه میدهند(جعفري، 1380، ص:23) .كه به نظر ميرسد اين عوامل بر رضايت شغلي و انگيزش كاركنان موثرند. بر طبق آييننامه آموزشي مشترك كاركنان بانكها مصوبه سال 1380، آموزش به منظور افزايش سطح دانش و بينش و اطلاعات شغلي كاركنان بانكها وايجاد مهارتها و تواناييها لازم در انجام امور محوله و پرورش نيروي انساني ماهر براي تصدي مشاغل مختلف در بانك به اجرا گذارده ميشود. بانكها مكلفند سالانه برنامه هاي آموزشي و كار آموزي كاركنان خود را تهيه، تنظيم و اجرا نمايند. دورههاي آموزشي كوتاه مدت به دورههايي اطلاق مي شود كه به منظور تامين نيازهاي آموزشي بانك و بالا بردن سطح اطلاعات و مهارتهاي شغلي كاركنان در مدتهاي كمتر از يك سال تدوين و به مورد اجرا گذارده ميشود
پيشينه داخلي
• در تحقيقي توسط محمدرضا رخش، در سال 1389، يك مطالعه موردي برروي 120 نفر از کارکنان فرانت آفيس هتلهاي بنياد مستضعفان و جانبازان، در خصوص تاثير آموزشهاي ضمن خدمت انجام شد. نتايج نشان داد كه شکوفائي و انگيزش شغلي و ميزان ارزششغلي کارکنان آموزش ديده به مراتب بيشتر از کارکنان آموزش نديده است
روش تحقيق
پژوهش حاضر، در حيطه پژوهشهاي كاربردي و از نوع ميداني است. زيرا نتايج آن فقط در جامعه مورد مطالعه قابل تعميم است و براي گرد آوري دادهها از روش ميداني استفاده شده است. روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي (زمينه يابي) است، زيرا در اين پژوهش محقق صرفأ به جمعآوري اطلاعات ميپردازد و هيچگونه دخل و تصرفي در دادههاي جمعآوري شده نميكند.
1403/8/25 - فایل سال